تبلیغات
مرجع معرفی جنگ افزار و تجهیزات نظامی - اشنایی با هواناو "یونس"


مرتبه
تاریخ : شنبه 18 شهریور 1391
http://up.vatandownload.com/images/njpuiordkmv6mo88njow.jpg


هواناو یا هاوركرافت‌، شناورهای دوزیستی هستند كه هنگام پرواز، بر روی لایه‌ای از هوا معلق بوده و بر سطوح مختلف مانند خشكی، دریا، باتلاق، مرداب و برف حركت می‌كنند؛ ایران جزو معدود کشورهایی است که با ساخت هواناو "یونس" به این تکنولوژی در شناورها دست یافت و با داشتن بزرگترین ناوگان هاورکرافت در سطح منطقه، به تقویت نقش نظامی خود پرداخته است.

امروزه حمل و نقل سریع نیروها و امکانات یکی از عوامل اصلی پیروزی در جنگ‌های مدرن به‌شمار می‌رود، وجود انواع سیستم‌ها و هشدار دهنده‌ها، امكان زیر نظر گرفتن جابجایی دشمن را به نیروها می‌دهد، بنابراین جابجایی سریع و اصل غافلگیری یکی از نکات برجسته و مهم دکترین نظامی در جنگ است که دولت‌های دنیا برای این راهکار چاره‌های مختلفی در تقویت قوای خود اندیشیده‌اند و نیروهای دریایی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

در کشورهای پیشرفته نیروی دریایی برای حل این مسئله از هواناو یا هاورکرافت به عنوان وسیله‌هایی با سرعت بالا برای انتقال تفنگداران به سواحل هدف استفاده می‌کنند زیرا این ابزار علاوه بر سرعت بالا(به طور متوسط بیش از 120 كیلومتر در ساعت) احتیاجی به کناره‌گیری در بندر نیز نداشته و به دلیل ساختار ویژه خود می‌تواند در ساحل نیز حرکت کند.

هواناوها شناورهای دوزیستی هستند كه هنگام پرواز، بر روی لایه‌ای از هوا معلق بوده و بر سطوح مختلف مانند خشكی، دریا، باتلاق، مرداب و برف حركت می‌كنند و توسط سامانه‌های جلو برنده در نزدیكی سطح پرواز كرده و در فعالیت‌های عملیاتی، گشت‌زنی، نجات، مسافربری و لجستیك مورد استفاده قرار می‌گیرند، به همین دلیل در جاهایی كه خیلی از شناورهای دریایی نمی‌توانند در آن حضور داشته باشند، هواناو به راحتی از آب، وارد خشكی شده و از خشكی بر روی دریا و یا مرداب بدون نیاز به اسكله حركت می‌كند.

از خصوصیات شاخص این شناورها می‌توان به سـرعـت(هاوركرافت‌ها) که بسیار بیشتر از كشتی است(چون آنها برای مقابله با فشار آب ، هیچ نـیـرویـی را مـصـرف نمی‌كنند، بلكه تنها هوا را می‌شكافند) اشاره کرد؛ از دیگر خصوصیات آن نیز بـرتـری نـسـبـت بـه هـواپـیـمـا به دلیل قـابـلیـت حـمـل بـار آن اسـت. 

راحتی در طول حرکت نیز از نکات مهم هواناوها محسوب می‌شود، این شناورها مانند دیگر شناورهای دریایی دچار ضربات قوی امواج نشده و مشكلاتی مانند دریازدگی را برای مسافران ایجاد نمی‌كند که این ویژگی هنگام حمل نیروهای نظامی بسیار حائز اهمیت است.

جمهوری اسلامی ایران طی بیش از 30 سال حیات خود گام‌های بلندی در مسیر خودباوری، توسعه و پیشرفت برداشته و با وجود تنگناها و موانع ایجاد شده از سوی نظام سلطه جهانی، قله‌های علوم و فناوری‌های نوین را در زمینه‌های گوناگون، یکی پس از دیگری فتح کرده است.
 
علوم و صنایع دفاعی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین عرصه‌های رشد و تعالی هر کشور بوده و در زمره دانش‌های پایه و بنیادین قرار می‌گیرد كه با تلاش‌های مستمر، متخصصان کشورمان در این عرصه، پیشرفت‌های شگرف و خیره‌کننده‌ای برای ملت ایران رقم می‌خورد؛ پیشرفت‌هایی که دشمنان بدان اذعان کرده و تحسین دوستان ایران زمین را برانگیخته است.
 
http://up.vatandownload.com/images/jflm2s5bhrm6lt9dr7j.jpg
 
وجود هواناو (هاورکرافت) در ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی کشور، اهمیت ویژه‌ای در ناوگان حمل و نقل کشوری دارد.

در کشور ما اغلب اوقات سواحل دارای جزر و مدهای بسیار شدیدی است؛ هواناوها تنها شناورهایی هستند كه می‌توانند در محیط ماندابی پس از كشند(جزر و مد) حركت كنند، به این علت و احساس نیاز شدید رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس برای عبور از موانع طبیعی و باتلاق‌ها و نیزارهای جنوب كشور، اولین اندیشه طراحی و ساخت هواناو در رده متوسط توسط متخصصین داخلی صنعت نظامی در شیراز شكل گرفت.

نخستین هواناو ایران به صورت آزمایشی در دوران دفاع مقدس ساخته و آزمایش‌های میدانی اولیه آن در دریاچه مهارلو انجام گرفت كه نتایج امیدواركننده‌ای در پی داشت و بدین ترتیب نخستین هواناو ایران در پژوهشكده اثرسطحی فارس طراحی و با نام «یونس 10» به بهره‌برداری رسید.

پس از ساخت «یونس 10» طراحی نمونه بزرگتری به نام «یونس 21» با قابلیت حمل 20 نفر آغاز شد. به موازات این هواناو، طراحی و ساخت هواناوهایی با ظرفیت كمتر نیز آغاز شد كه در این زمینه می‌توان به طراحی و ساخت هواناو «یونس 1» با ظرفیت حمل 2 نفر اشاره كرد. این هواناو دارای سرعت و كارایی بسیار مطلوبی بوده و نمونه‌های متعددی از آن در بسیاری از مناطق ساحلی و باتلاقی مورد آزمایش قرار گرفته است.

هواناوهای یونس 2 با ظرفیت حمل چهار نفر، یونس 6 با ظرفیت شش نفر و یونس 22 با قابلیت حمل هجده نفر از دیگر شناورهای ساخته شده در ایران محسوب می‌شوند.

هواناو یونس 22 به سفارش نیروی دریایی سپاه طراحی شد و كل سامانه‌ها و زیرسامانه‌های آن در كشور توسط متخصصین داخلی پژوهشكده هوا و دریای شیراز ساخته شد، البته در ساخت موتور از كارشناسان دو كشور آلمان و انگلیس كمك گرفته شده است.

تمام عملیات تسلیح كردن(نصب جنگ افزار) یونس 22، تمهیدات افزایش سرعت یا افزایش میزان باربری این شناور به صورت بومی بوده و سعی شده با كمترین هزینه، تكنولوژی بخش‌های مختلف آن در كشور ساخته شود و با توجه به دانشی كه در این زمینه كسب شده، بویژه در بخش سازه‌های سبك آن، از این دانش در صنعت ساخت بالگرد و هواپیما استفاده می‌شود؛ از مقایسه یونس 22 با هواناوهای قبلی كه دارای موتور جت بوده و از سوخت گران GP4 استفاده می‌كنند، مشخص می‌شود كه در شناورهای قبلی از آلیاژهای هوایی 2024 استفاده شده كه در مدت بسیار كوتاهی فرسوده و بازسازی آن هزینه گزافی را شامل می‌شود.

در ساخت یونس 22 از موتور دیزل خاصی به نام دوتیس هوا خنك استفاده شده و آلیاژ به كار رفته در آن، آلیاژ دریایی 5038 است كه دارای قابلیت جوشكاری بوده و نسبت به آلیاژ قبلی(2024) بسیار ارزانتر است.

سوخت موتور یونس 22 گازوئیل است كه قیمت بسیار پایینی نسبت به GP4 دارد و در ساخت قطعات سعی شده كه از كامپوزیت كه از ماندگاری بیشتری برخوردار است، استفاده شود. با وجود استحكام بسیار بالای یونس 22 این شناورها وزن خیلی كمی داشته و بسیار سبك هستند.

خصوصیت دیگر این هواناو بهای بسیار مناسب آن است. كشور انگلستان اكنون شناور كار كرده با همین ویژگی‌ها و تناژ، را دویست و پنجاه هزار پوند قیمت‌گذاری كرده، حال آنكه این هواناو در داخل كشور با نصف این بها و با فناوری یكسان، طراحی و ساخته می‌شود.
 
http://up.vatandownload.com/images/o9gfs8wpja2rqdw2i14.jpg

ایران جزو معدود کشورهایی است که در همان سال‌های اولیه تولید هاورکرافت نظامی به این تکنولوژی در شناورها دست یافت، و با داشتن بزرگترین ناوگان هاورکرافت در سطح منطقه، به تقویت نقش نظامی خود در منطقه پرداخت.

وجود مرز آبی در حاشیه شمالی خلیج فارس و تملک بیشترین تعداد جزایر در محدوده آبی منطقه و با توجه به جغرافیای منطقه به وسایلی نیازدارد نقش هاورکرافت در تأمین توازن دفاعی کشور بسیار حائز اهمیت می‌کند.

در جریان جنگ تحمیلی، در غیاب کارشناسان خارجی، استفاده مناسب از هاورکرافت در حمله‌های رزمندگان ایران در جبهه های جنوبی و به ویژه در جریان انتقال نیرو از مناطق هور و حوضچه‌های آبی جنوب عراق، بسیار مهم و یکی از عوامل پیروزی در نواحی باتلاقی، و مردابی جنوب عراق به حساب می‌آید، شکست حصر آبادان نمونه بارزی از این کارآمدی است که حضور هواناوهای ایرانی و انتقال سریع نیرو توسط آنها ، از نظر نوع وسایل نقلیه استفاده شده در این عملیات در طول جنگ تحمیلی هشت ساله کاملا منحصر به فرد است.

هواناوهای نیروی دریایی نقش به‌سزایی را(با بیش از ده هزار ساعت عملیات) در اجرای عملیات‌ بزرگی چون ثامن الأئمه، بیت المقدس، خیبر، والفجر8 و ... ایفا كردند.

موفقیت‌های کشورمان در این خصوص تنها به دوران دفاع مقدس محدود نبوده و ایران در جهان به عنوان تنها كشوری محسوب می‌شود که هواناوهای موجود نیروی دریایی را به موشك‌های سطح به سطح برد بلند، مجهز و آنها را به یگان‌های رزمی و موشك‌انداز تبدیل كرده است.

با توجه به سرعت بالای هواناوها و قابل رهگیری آنها به راحتی توسط دشمنان، توان عملیاتی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در زمینه یگان‌های حامل و متحرك پرتاب‌كننده موشك در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

دستیابی به این فناوری گامی موثر در جهت راهبردی شدن نیروی دریایی به‌شمار می‌رود که همواره برای بر تقویت بنیه دفاعی کشور از حریم مرزهای آبی میهن اسلامی، نقش موثر در توسعه و پیشرفت کشور، اشتغال‌زایی، کارآفرینی و رونق اقتصادی مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است.


منبع : باشگاه خبرنگاران
گردآورنده: مرضیه ارجمندی



طبقه بندی: هاورکرافت یا هواناو، 
برچسب ها: اشنایی با هواناو "یونس"، هاورکرافت یونس، جنگ افزار، worldarmy،
ارسال توسط عرفان غلامی
آرشیو مطالب
نظر سنجی1
به نظرشما وضعیت سوریه چه خواهد شد؟







نظر سنجی2
خبرنامه