تبلیغات
مرجع معرفی جنگ افزار و تجهیزات نظامی - جت آموزشی M-346


مرتبه
تاریخ : پنجشنبه 12 مرداد 1391

جت M-346 یك هواپیمای آموزشی رزمی است كه توسط Aermacchi ایتالیا به پرواز در آمده است. این هواپیما برگرفته از طرح مشترك YAK/AEM-130 دفتر طراحی «یاك» و كارخانه تولید«سوكول» روسیه است. در جولای سال 2000 آیرماكی از پروژه كناره گیری و كار ساخت و توسعه ی M-346 را به تنهایی ادامه داد. نخستین نمونه از این پرنده در جولای 2004 و دومین نمونه هم در می 2005 به پرواز در آمد.اولین تحویل به مشتری برای 2009 برنامه ریزی شد و در ابتدای 2005 هم وزارت دفاع یونان به این طرح پیوست.

M-346 امكان آموزش رزمی خلبانان هواپیماهای پیشرفته را با زاویه حمله زیاد(High AOA) فراهم می آورد. در طراحی و آیرودینامیك M-346 از Lift گردابی جهت ایجاد مانورپذیری و كنترل پذیری در زوایای حمله زیاد با بهره گیری از سامانه پرواز با سیم استفاده شده است. YAK-130 كه همزاد M-346 محسوب می شود نیز از سال 1996 به پرواز درآمده و از 2002 در نیروی هوایی روسیه به عنوان نسل نوین هواپیماهای آموزشی درحال بهره برداریست. درنقش هواپیمای آموزشی نظامی عملكردهای سامانه محافظت از خود و سناریوهای شبیه سازی شده تهدیدهای تاكتیكی از طریق نمایشگرهای چند منظوره نظارت می شود. در نقش عملیاتی نیز هواپیما با دریافت كننده های تهدیدات راداری ٬ پخش كننده های Chaf و Flare و پادكارهای فعال الكترونیكی تجهیز می شود.


جنگ افزار :

6 پایلون رها كننده ی 1000 پاوندی و دو ریل شلیك موشك در سر بال ها ٬ 9 پایلون این جنگنده را تشكیل می دهند. غلاف های الكترونیكی و یك مخزن سوخت 300لیتری نیز قابل انطباق با M-346 هستند.داده های سامانه مدیریت تسلیحات توسط هر كدام از نمایشگرهای چند منظوره در كابین٬ به نظر خلبان و كمك خلبان می رسد.و انتخاب جنگ افزار با سامانه «دست ها روی دسته ی گاز و هدایت»(HOTAS) انجام می شود. هدف گیری تمام جنگ افزارها با سامانه پردازش مركزی كنترل می شود و از طریق نمایشگر سربالا(HUD) و یا نمایشگر كلاه خلبان(HMD) نتایج نشان داده می شود. در آویزهای M-346 امكان استفاده از غلاف های نشانه گذار لیزری ٬ غلاف گیرنده ی اخطارهای راداری ٬ و نیز غلاف پادكار الكترونیكی «الكترونیكا ELT-55» وجود دارد.


جت M-346 یك هواپیمای آموزشی رزمی است كه توسط Aermacchi ایتالیا به پرواز در آمده است. این هواپیما برگرفته از طرح مشترك YAK/AEM-130 دفتر طراحی «یاك» و كارخانه تولید«سوكول» روسیه است. در جولای سال 2000 آیرماكی از پروژه كناره گیری و كار ساخت و توسعه ی M-346 را به تنهایی ادامه داد. نخستین نمونه از این پرنده در جولای 2004 و دومین نمونه هم در می 2005 به پرواز در آمد.اولین تحویل به مشتری برای 2009 برنامه ریزی شد و در ابتدای 2005 هم وزارت دفاع یونان به این طرح پیوست.



تسلیحات مورد استفاده:

1-بمب های 500 و 1000 پاوندی سقوط آزاد

2-غلاف های شلیك راكت

3-سایدوایندر AIM-9 به عنوان موشك كوتاه برد هوا به هوا

4-ماوریك AGM-65 به عنوان موشك هوا به سطح

5-ماترا MK-2A به عنوان موشك ضد كشتی


كابین :

كاكپیت M-346 نشان دهنده ی آخرین نسل از هواپیماهای رزمی است٬ به طوری كه كابین هر كدام از خدمه به نمایشگرهای سربالا ٬ سه نمایشگر كریستال مایع چند منظوره رنگی ٬ نمایشگر روی كلاه با قابلیت شبیه سازی تهدیدات دشمن ٬ چشمی های دید در شب و كنترلرهای HOTAS تجهیز شده است.


اویونیک :

ساختار اویونیكی بر پایه سامانه دوگانه سازی شده داده بر دیجیتال MIL-STD-1553B پایه ریزی شده است كه ظرفیت سامانه های اضافی را نیز دارد. فرستنده/گیرنده ی UHF/VHF و شناسایی دوست از دشمن ٬ مجموعه ی مخابراتی را شامل می شود. مجموعه ی ناوبری شامل یك «سامانه جایروی لیزری اینرسیایی» ٬ یك گیرنده ی مكان یاب جهانی(GPS) ٬ ناوبری هوایی تاكتیكی(TACAN) و سامانه های VOR ٬ ILS و MB است. سامانه كنترل پرواز نیز از یك سامانه چهارگانه سازی شده ی پرواز با سیم خودمختار تمام دیجیتال بوده كه شامل چهار رایانه كنترل پرواز است. سامانه كنترل پرواز ٬ كنترل پذیری هواپیما را در زوایای حمله بیش از 35 درجه فراهم می آورد و از واماندگی(Stall) و چرخش(Spin) هواپیما پیشگیری می كند. گذر از بیشینه زاویه حمله و محدوده G نیز تحت كنترل این سامانه است. 



نیروگاه:

M-346 مجهز به دو موتور توربوفن F124-GA-200 ITEC/Honywell است كه توسط فیات آویو ساخته می شود. این موتورها از سامانه كنترل تمام خودكار دیجیتال و سامانه روغن كاری مدارسته آیروباتیك بهره می برند.


مشتری ها :

كشورهای اروپایی از جمله اولین مشتریان احتمالی جت آموزشی پیشرفته می باشند كه در رأس آن ها خود ایتالیا و یونان قرار دارد.



طبقه بندی: جت اموزشی، 
ارسال توسط عرفان غلامی
آرشیو مطالب
نظر سنجی1
به نظرشما وضعیت سوریه چه خواهد شد؟







نظر سنجی2
خبرنامه