تبلیغات
مرجع معرفی جنگ افزار و تجهیزات نظامی - آشنایی با هواپیمای هشدار زود هنگام E-3 Sentry


مرتبه
تاریخ : پنجشنبه 19 مرداد 1391
http://upskin.ir/uploads/1340823288.jpg
بوئینگ ئی-3 سنتری، یک هواپیمای آواکس (سیستم هشدار زودهنگام و کنترل هوایی) آمریکایی است که برای نظارت، فرماندهی عملیات، کنترل، تنظیم عملیات و ارتباط با ارگانها در تمام آب و هواها طراحی شده است.این هواپیما اکنون در خدمت نیروهای دفاع هوایی کشورهای ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، عربستان سعودی و نیروهای ناتو می باشد.
نیروی هوایی ایالات متحده تعداد زیادی هواپیمای 33E-3B و سنتری E-3C در اختیار دارد كه اغلب آنها در پایگاه هوایی تینکر در شهر اوكلاهاما از ایالت اوكلاهاما قرار دارند. ناوگان سنتری USAF كه از سال 1977 فعال بوده امنیت بسیار زیادی دارد و تنها یك فروند از این هواپیماها در آلاسكا سقوط كرده و یك فروند دیگر هم به شدت آسیب دیده كه این حادثه در طی یك سوختگیری هوایی (در طی مانورهای پرواز) در حریم هوایی عربستان صعودی طی عملیات ELF-1 رخ داده است.


حادثه سقوط در آلاسكا برای هواپیمای Yukla 27، با شماره دم 354 در هنگام برخاستن از پایگاه هوایی المن دورف آلاسكا در 22 سپتامبر 1995 رخ داد كه علت حادثه ورود چندین غاز برفی كانادایی به درون موتورهایش بود. همه 24 كانادایی و آمریكایی جان خود را از دست دادند. دو مراسم یادبود برای این حادثه ترتیب داده شد: مراسمی در پایگاه هوایی المن دورف و مراسمی در پایگاه هوایی تینكر.

نشان افتخار مدیر جنگ هوایی و نشان افتخار مدیر اسلحه دونشان دفاع هوایی هستند كه (به ترتیب) به افسران و پرسنل هواپیی E-3 یا عملیات های مشابه C3 كه در سیستم های رادار زمینی اجرا می شوند اختصاص یافته اند. مدیران جنگ هوایی آواكس نیروهای هوایی ایالات متحده (ABM) نشان هایی مشابه نشان های خلبانان و دریاداران دریافت می كنند.

http://upskin.ir/uploads/1340817086.jpg

ناتو هم 17 هواپیمای سنتری E-3 دارد (در اصل 18 هواپیما داشت اما یك فروند از این هواپیماها سقوط كرد) كه آشیانه شان پایگاه هوایی گیلن كیرشن آلمان است. بریتانیا هفت، عربستان سعودی پنج، فرانسه هم چهار هواپیمای آواكس دارند.

در صورت تأمین بودجه، سیستم آواكس در صنایع هوایی ایالات متحده در مورد هواپیمای E-10 MC2A به خدمت گرفته خواهد شد.

http://upskin.ir/uploads/1340834199.jpg

در شوروی سابق، "هواپیمای بسیار مهم (Mainstay)" بریف A-50 استاندارد حامل های هواپیمای لیوشین I1-76 به نام "Candid" به استاندارد آواكس تبدیل شده است. یكپارچگی سیستم و عملكرد رادار این هواپیماها در مقابل E-3 بسیار ضعیف است. چندین كشور دیگر (ایران، چین و هند) از I1-76 به عنوان اساس كار سیستم های رادار خود استفاده كرده اند.

http://upskin.ir/uploads/1340812788.jpg

اسرائیل سیستم فالكون IAI/Elta را طراحی كرده است كه از یك آرایه فعال كه به صورت الكترونیكی اسكن می شود در كنار یك آنتن روتودوم استفاده می كند. اسرائیل‌ها سیستم را روی یك پلاتزم بوئینگ كار گذاشته اند و سیستم رادار را به هند و شیلی فروخته اند. استرالیا و تركیه در نظر دارند كه انواع بوئینگ 737 AEW و C را با استفاده از سیستم رادار نرثروپ گرامان MESA به خدمت بگیرند.

http://upskin.ir/uploads/1340856982.jpg

اخیراً آنها از هواپیمای گلف استریم G-550 استفاده كرده اند كه در آن از سیستم های راداری Elta مربوط به كارخانجات صنایع اسرائیل (IAI) استفاده شده است.

این هواپیما با نام "Eitam " توسط اسكادران Nachshon به پرواز درخواهد آمد. این هواپیما یكی از سه آواكس گلف استریم G-550 است كه در 2 تا 3 سال آینده به IAF تحویل خواهد شد. Elta رادار و سیستم كنترل و فرمانی به ارزش 500 میلیون دلار را در سه هواپیما نصب خواهد كرد. هواپیماهای گلف استریم G-550 با استفاده از كمك های مالی ایالات متحده خریداری شده اند.

http://upskin.ir/uploads/1340858144.jpg

Eitam تصویری واضح از منطقه دیگری را به دست می دهد كه در آن هواپیماهای دوست و دشمن و میزان دسترسی به هدف مشخص می شود و ارتباط با بقیه هواپیماها و پایگاه نظامی به سادگی امكان پذیر است. این سیستم هواپیما می تواند مقادیر زیادی از اطلاعات را پردازش كند.

http://upskin.ir/uploads/1340888535.jpg

نیروی دریایی ایالات متحده (و نیروهای ارتش چندین كشور دیگر) از گرامان E-2 Hawkeye در عملیات هشدار زود هنگام هوایی (AEW) استفاده می كنند اگرچه ایالات متحده از آن در عرشه كشتی به عنوان محافظ كشتی كمك می گیرند. هواپیماهای AEW قابلیت های محدودی دارد. نیروی هوایی سلطنتی استرالیا در اواخر سال 2006 اولین بوئینگ 737 AEW را طی پروژه Wedgetail در اختیار می گیرد. Wedgetail جدیدترین هواپیما از این نوع است.

http://upskin.ir/uploads/1340856491.jpg

سیستم كنترل و هشدار هوایی" ("آواكس (AWACS)") یك سیستم الكترونیكی رادار محور است كه با هدف انجام گشت های هوایی، عملیات های C2BM (فرمان و كنترل، مدیریت جنگ) طراحی شده است و نیروهای هوایی دفاعی و تاكتیكی از آن استفاده می‌كنند. بوئینگ (گروه دفاع و فضا) با استفاده از رادار وستینگ هاوس (كه امروزه نورتروپ گرامان نام دارد) سیستم رادوم "راتودم" را طراحی كرده است كه در هواپیمای سنتری E-3 (بوئینگ 707) به كار می رود و نسخه اصلاح شده آن در بوئینگ 767 كاربرد دارد.

http://upskin.ir/uploads/1340846930.jpg

فقط خطوط هواپیمایی ژاپن از رادوم بوئینگ 767 استفاده می كند. همه E-3 های ناتو و آمریكا از نوع بوئینگ 707 هستند. سیستم های آواكس پیشرفته می توانند هواپیماهایی با فاصله 400 كیلومتر (250 مایل) را تشخیص دهند كه این فاصله كاملاً دور از تیررس هر گونه سلاح ضد هوایی است. سیستم های آواكس می توانند با هواپیماهای خودی ارتباط برقرار كنند، میزان حساسیت آنها را افزایش دهند و آنها را از دید بقیه هواپیماها مخفی كنند چرا كه در این حالت هواپیمای خودی از سیستم رادار آواكس استفاده می كند و نیازی به استفاده از سیستم رادار خود ندارد.

http://upskin.ir/uploads/1340883990.jpg

با این وجود، هواپیماهای آواكس می توانند توسط هواپیماهای دشمن كه خارج از محدوده شان قرار دارند ردگیری شوند. دلیل این امر این است كه قدرت پالس با دور شدن از منبع كاهش می یابد. بنابراین سیگنالی كه می بایست به هدف برخورد كند و برگردد می بایست آنقدر قوی باشد كه دو برابر فاصله بین فرستنده و هدف را پوشش دهد.

http://upskin.ir/uploads/1340834134.jpg


منابع :
www.fa.wikipedia.org
www.centralclubs.com


طبقه بندی: هواپیماهای پیش اخطار و اواکس ها، 
برچسب ها: آشنایی با هواپیمای هشدار زود هنگام E-3 Sentry، آشنایی با هواپیمای هشدار زود هنگام E-3، هواپیمای هشدار زود هنگام E-3 Sentry، هواپیمای هشدار زود هنگام E-3، آشنایی با هواپیمای اواکس E-3 Sentry، آشنایی با هواپیمای اواکس E-3، هواپیمای اواکس E-3 Sentry، هواپیمای اواکس E-3، آشنایی با هواپیمای اواکس، هواپیمای اواکس، بوئینگ ئی-3 سنتری، هواپیمای اواکس بوئینگ ئی-3 سنتری،
ارسال توسط عرفان غلامی
آرشیو مطالب
نظر سنجی1
به نظرشما وضعیت سوریه چه خواهد شد؟







نظر سنجی2
خبرنامه