تبلیغات
مرجع معرفی جنگ افزار و تجهیزات نظامی - آشنایی با جنگنده ساب 21


مرتبه
تاریخ : سه شنبه 29 مرداد 1392

http://uploadtak.com/images/c5673_normal_1598179931834.jpg

ساب 21 یکی از بهترین جنگنده هایی بود که شرکت ساب موفق به تولید ان گشت . این جنگنده بین سالهای 1945 تا 1953 در خدمت ارتش سوئد بود .
این هواپیما دارای دو نمونه میباشد. هواپیمای شکاری که با کد J21 شناسایی میشود و هواپیمای حمله کننده  که با کد A21 شناسایی میشود . Jبه معنای Jakt و A به معنای Attack.


http://www.uploadtak.com/images/v4623_normal_9854981479446.jpg


http://uploadtak.com/images/l248_normal_6530895710882.jpg


http://uploadtak.com/images/h792_normal_1163468029392.jpg

http://uploadtak.com/images/j5578_normal_7961135215671.jpg


http://uploadtak.com/images/b1922_normal_6910631750654.jpg




http://uploadtak.com/images/z6646_normal_9814577084771.jpg


http://uploadtak.com/images/b9444_77672174892994293469.jpg


یکی از خصوصیاتی که در ساب 21 دیده میشود بدنه و پلتفرم غیر معمول ان میباشد. به طوری که این هواپیما دارای دو دم در انتهای ان سکانهای افقی در وسط و عمودی به موازات دم هواپیما قرار دارد . یکی از خصوصیات دیگر این هواپیما محل قرار گیری پروانه و موتور هواپیما میباشد که در انتهای ان قرار داد طوری که ادم فکر میکند بهپادهای امروزی مشتق شده از روی این هواپیما میباشد . خوبی که این نوع قرار گیری موتور و پروانه ها در عقب هواپیما داشت دید خوبی بود که به خلبان میداد . اما معایبی که این طرح و نوع قرار گیری داشت خنک کنندگی موتور و همچنین اسیب دیدن خلبان در موقع خارج شدن اظطراری از هواپیما بود . اما با هوشیاری مهندسین  این طرح شرکت ساب صندلیهایی را تولید کرد که با انفجاربارون سیاه(مطمئن نیستم) به هوا پرت میشدند که در واقع اولین صندلیهای اجک  بودند . این صندلی ها به وسیله ی انفجاری که صورت میگرفت قادر بود که خلبان را بالاتر از ارتفاع پروانه های هواپیما و در واقع بالاتر از محدوده ی خطر پرتاپ کند.
در واقع اولین بار این سوئدی ها و به طور روشنتر این شرکت ساب بود که توانسته بود صندلی های اجک را اختراع کند ولی به خاطر ثبت نکردن پتنت ان باعث شدند که شرکت انگلیسی مارتین به این کار اقدام کند .

این هواپیما  اولین هواپیمایی بود که دارای nosewell میبود که به معنای قرار گیری ارابه های فرود جلو در نوک هواپیما میباشد . در دیگر مدلها در جلوی هواپیما دو چرخ قرار داشت و در انتها یک چرخ ولی در این طرح بر خلاق دیگر مدلها یک چرخ در جلو قرار داشت و دو چرخ در بدنه ی هواپیما.
در وهله ی اول شرکت سه عدد نمونه ی ازمایشی از این هواپیما را تولید کرد که اولین نمونه ی ان در تاریخ 30 جولای 1943 به وسیله ی خلبان ازمایشی شرکت کلِیس اسمیت(claes smith) ازمایش شد .
در شروع تست به خاطر کوتاه بودن طول باند شرکت ساب هواپیما به لبه ی باند منتقل شد که این کار باعث شد ارابه های فرود هواپیما اسیب ببیند و در موقع فرود در پایگاه مقصد ارابه های فرود دچار نقص فنی شوند . ولی حادثه ی دیگری به وقوع نپیوست و این نوید خوشی برای شرکت بود تا 298 فروند از این جنگنده را طی سالهای 1945تا 1949 طی سه مرحله به نیروی دفاعی سوئد تحویل دهد.
به خاطر اینکه ساب 21 اولین هواپیما با ارابه ی فرود در نوک بود برای اموزش خلبانها در قسمت اربه ی فرود  سه عدد از هواپیماهای SK 14 اصلاحاتی انجام شد تا خلبانان بتوانند فرود با این نوع اربه ی فرود را یاد بگیرند . این سه مدل با کد SK14N شناخته میشوند.
همینطور که در عکسهای زیر میبینید تغییران در ارابه ی فرود این هواپیما کاملا مشهود هست .


http://uploadtak.com/images/s66_normal_1921412506573.jpg

http://uploadtak.com/images/a2231_normal_8112556635014.jpg


این هواپیما (Saab 21) دارای سه مدل بودند که عمدتا بر اساس تسلیحاتی که حمل میکردند و بر اساس نقشهایی که داشتند نامگذاری میشدند.
J 21A-1
J 21A-2
این دو مدل در نقش هواپیماههای شکاری بودند. و با کد Saab J21 معرفی شدند

J 21A- 3   مجهز به اویزگاههای بمب و موشک . این مدل با نامهای B 21A-3 یا A 21A هم نامیده میشود.  که با نام عمومی Saab A21 معرفی شدند.

مدل Saab J21:
این مدل اولین پرواز خود را در 20 دسامبر سال 1944 انجام داد. بین سالهای 1945و 1946 بیش از ده ها فروند از این مدل به فرودگاه نظامی با کد F8  barkarby برای تستها و ارزیابی تاکتیکهای جنگی منتقل شدند.
ارزیابی ها نشان داد که این هواپیما برای ماموریتهای محوله مناسب بودند ولی به خاطر محل قرار گیری موتور به مشکلاتی مثل مشکل در خنک کندگی و خطر سیب رساندن به خلبان موقع خروج اضطراری در هوا برخورد کردند. که ساب با تولید اوین صندلی های اجکت این مشکل را رفع نمود .
در سال 1946 پایگاه F9 save اولین اسکادران J21 را به خود دید و در ادامه پایگاه F12 kalmar هواپیماهای B17 خود را با مدل J21 عوض کردند.اسکادرانهای F 15 soderhamn  سویمن و اخرین اسکادرانی بود که مجهز  به این مدل شدند.
در واقع ساب به فکر تولید هشت اسکادران از این نوع هواپیما بود ولی به خاطر مناسب نبودن برای نقش هواپیمای شکارچی ساب تولید این هواپیما را لغو کرد و شروع به تحقیقات و تولید هواپیماهای حمله کننده گرفت. نقشی که در ان سقف پروازی و مانورهای کند زیاد مهم نبود . نتایج تحقیقات منجر به تولید مدل A21 شد .این مدل

مدل Saab A21:
در طی تستهایی که مدل J21 در پایگاه F8 barkarby انجام شد دریافتند که پلتفرم و فرم هواپیما  و دیگر فاکتورهایی که در این هواپیما به کار رفته بود این هواپیما را همچنین مناسب بمب افکن میکرد . .بنابر این نیروی هوایی سفارش 120 نمونه از B21  که در واقع همان J21 ولی با قابلیت بمب افکن بود را داد  این تعداد قرار بود تحویل پایگاههای F 6 karlborg و F 7 satenas  شود . این مدل مجهز به یک رگبار 20 میلیمتری بود ولی هیچگاه این مدل تولید نشد تصمیم گرفته شد  بر روی هواپیماهای جنگنده سرمایه گذاری کنند.  مدل جدید با نام J 21A- 3 معرفی شد . که مدل A21 را تشکیل میدادند .اولین سری از این مدل به اسکادران F 7 Satenas تحویل داده شد.همچنین این مدل هواپیماها اصلی اسکادران F 6 karlborg را تشکیل دادند.
این مدل مجهز به درگاههای اویز راکت و موشک زیر بالها بود و میتوانست دو عدد راکت هیجده سانتی متری یا هشت عدد راکتهای چهارده  و نیم سانتی متری و یا دو عدد بمب ناپالم را حمل کنند.

در سال 1945 با خاتمه ی جنگ جهانی دوم نیروی هوایی سوئد به فکر باز طراحی ساب 21 افتاد . با خاتمه ی جنگ و دسترسی به موتورهای جت خارجی نیروی هوایی سوئد طرحی را به تصویب رساند که طی ان با اصلاحات کمتر ساب 21 را بتوان به موتور جت مجهز کرد .
طی جنگ جهانی دوم المانها با میراشمیت me 262 توجه جهانیان را به موتور جت جلب کرد و طی بعد از جنگ جهانی سوئد هم به فکر استفاده از این نوع موتور در هواپیماهای خود افتاد . برای تولید موتور جت نیاز بود که با طرز کار این نوع موتورها اشنا شد بنابر این نیروی هوایی سوئد طرحی را به تصویب رساند که تعدادی از هواپیماهای ساب 21 به مدل Rea که مختصر شده ی کلمه ی Reaktionsmorotr بود مجهز شود . در ان برهمه از زمان در سوئد به موتورهای جت موتورهای واکنشی یا Reaktionsmotor گفته میشد.( استفاده از کلمه ی موتورهای واکنشی در بقیه ی کشورها خبر ندارم ).نمونه ی جدید با کد saab 21R شناسایی میشود .
در روز 10 مارس 1947 اولین نمونه از مدل Saab 21R مورد ازمایش قرار گرفت این ازمایش موفق امیز در فرودگاه نظامی برُوالا(با کد F 13 bravalla) که امروزه در شهر نورشوپینگ قرار دارد به وقوع پیوست. طی نتایج موفیقت امیز سفارش 60 فروند ازاین نوع  در دو مدل Saab 21RA و Sabb 21RB  داده شد . هر مدل سی عدد .
مدل Saab 21RA مجهز به موتورهای جت تولیدی شرکتی بریتانیایی به نام de havilland Goblin-motors شده بود . شرکت ولوو ایرو volvo aero ( که در ان زمان FSA نامیده میشد ) توانست مجوز تولید تحت لیسانس این موتور  را از شرکت بریتانیایی de havilland goblin motors بگیرد و سی عدد از مدل Saab 21RB مجهز به این موتورهای تولید داخل شدند. این موتور با کد RM1 شناخته میشود که  در هواپیماهای J28 vampire  خریداری شده از بریتانیا هم استفاده شدند.


مجهز به موتور جت

http://uploadtak.com/images/y145_normal_4873907194124.jpg


http://uploadtak.com/images/1562_normal_1522843644119.jpg


http://uploadtak.com/images/n364_normal_7572681062807.jpg

http://uploadtak.com/images/j16_normal_6251665077633.jpg

http://uploadtak.com/images/q1253_normal_0358151790917.jpg


http://uploadtak.com/images/7484_89352545724417429807.jpg


نام: ساب 21
مدل ها : J21 و A21  و Saab 21R
خدمه: یک نفر
اولین پرواز :سی جولای 1943
طول :10.45 متر
ارتفاع:3.98 متر
طول دو بال : 11.6 متر
وزن:3.25 تن
ماکسیمم وزن برخاست:4.413 تن

تسلیحات : مشترک در تمامی مدلها
یک عدد توپ بیست میلیمتری   hispano  suiza  404
دو عدد مسلسل سیزده میلیمتری ساخت بوفوش در نوک.
دو عدد مسلسل سیزده میلیمتری ساخت بوفوش در بالها.

میلیتاری



طبقه بندی: جنگنده، 
برچسب ها: هواپیما، هواپیمای جنگی، هواپیمای نظامی، هواپیمای شکاری، جنگنده، ساب، شرکت ساب، J21، ساب 21، ارتش سوئد، nosewell، هواپیماهای SK 14، خروج اضطراری در هوا، F8 barkarby، پایگاه F9 save، هواپیماهای B17، F12 kalmar، F 15 soderhamn، de havilland Goblin-motors، هواپیماهای J28 vampire، جنگ افزار، worldarmy، worldarmy.mihanblog.com،
ارسال توسط عرفان غلامی
آرشیو مطالب
نظر سنجی1
به نظرشما وضعیت سوریه چه خواهد شد؟







نظر سنجی2
خبرنامه