تبلیغات
مرجع معرفی جنگ افزار و تجهیزات نظامی - آشنایی کامل باسامانه‌های الکترونیکی شناورهای نظامی(قسمت اول)



http://uploadtak.com/images/s1222_RKhBZPart126.jpg

1- رادار ناوبری
کلمه رادار مخفف عبارت Radio Detecting And Ranging است. از این وسیله برای پیمایش محیط اطراف و بدست آوردن اطلاعاتی چون موقعیت، سرعت، فاصله و برخی دیگر از پارامترهای مربوط به اهداف یا موانع استفاده می‌شود، سنجش همزمان پارامترهای یاد شده تنها به کمک رادار امکان‌پذیر است. در این قسمت به بررسی رادارهای ناوبری و کاربرد آن می‌پردازیم.

http://uploadtak.com/images/n8778_normal_NavComms_Mant.jpg


کنترل یک شناور چندهزار تنی و ناوبری آن بدون کمک گرفتن از سامانه‌های ناوبری کاری بسیار مشکل و خطرناک است. کنترل یک شناور چهارهزار تنی هرگز به سادگی کنترل یک اتومبیل نخواهد بود. یک شناور نمیتواند به سرعت یک اتومبیل ترمز کند، دنده عقب بگیرد یا دور بزند! امروزه استفاده از سامانه‌های ناوبری الکترونیکی به جز جدایی‌ناپذیر در روند هدایت شناورهای نظامی و تجاری مبدل شده‌است. به همین منظور در هر شناور سامانه‌ای تحت عنوان رادار ناوبری به کار گرفته می‌شود. باند کاری رادارهای ناوبری با توجه به نوع اهدافی که برای آنها تعریف می‌شود عموما S یا X است. از این سامانه برای مقاصد زیر استفاده می‌شود:
* حرکت در تاریکی یا مه: در هوای تاریک یا مه‌آلود هیچ‌گونه امکان پویش چشمی بسیار محدود خواهد بود در این شرایط رادار می‌تواند محدودیت‌های بصری را رفع کند.
* جلوگیری از تصادم: رادار ناوبری با پویشی 360 درجه‌ای ورود شناور به نواحی خطرناک به کمک بویه‌های راداری یا نزدیک‌شدن شناورهای دیگر به آن را تشخیص داده و با فعال کردن اخطار صوتی اپراتور را متوجه وضعیت خطر می‌کند.
* تشخیص حرکت هدف: در برخی رادارهای ناوبری جهت و سرعت حرکت اهداف نیز نمایش داده می‌شود که این امر ناوبری را ساده‌تر می‌سازد.
* تشخیص موقعیت شناور: به کمک تطبیق نقشه با اطلاعات رادار می‌توان موقعیت دقیق شناور را تعیین کرد. این امکان به ویژه در زمان نزدیک‌تر بودن به سواحل بیشتر فراهم می‌شود چرا که پل‌ها، کوه‌ها و سایر موانع بازتاب راداری مناسبی خواهند داشت.
* ناوبری به نقطه‌ی دلخواه: با توجه به تطبیق نقشه و اطلاعات راداری می‌توان به سادگی شناور را به نقطه‌ی مورد نظر هدایت کرد.
* دریافت بیکن‌های راداری: علاوه بر موارد یاد شده رادار ناوبری می‌تواند بیکن‌های راداری ایستگاه‌های ساحلی، بویه‌ها یا تجهیزات کمک‌خواهی را دریافت کند.

http://uploadtak.com/images/e8388_normal_nav.jpg


رادارها همواره با برخی محدودیت‌ها روبرو هستند یکی از مهم‌ترین این محدودیت‌ها برد رادار است خط دید یک رادار با توجه به گرد بودن کره‌ی زمین محدود است. البته اندازه هدف، زاویه نسبت به امواج، جنس و شکل ‌آن و نیز وضعیت آب‌و‌هوایی روی کارکرد رادار تاثیر گذارند اما به طور کلی به کمک فرمول زیر می‌توان برد رادار را بدست آورد:

تصویر


همانطور که پیش از این ذکر کردیم رادارهای ناوبری در دو باند فرکانسی S و X بکار گرفته می‌شوند. برخی تفاوتهای استفاده هر باند فرکانسی عبارت‌اند از:
باند ایکس: جهت‌یابی دقیق‌تر، تضعیف سریعتر، آنتن کوچک و سبک‌تر، تشخیص اهداف کوچک‌تر
باند اس: برد بلندتر، نفوذ بهتر در آب و هوایی بارانی، آنتن بزرگ‌تر
رادارهای ناوبری برای پویش نیاز به چرخش 360 درجه‌ای دارند و با تولید امواج در فضای مخروطی یا V شکل به پویش محیط اطراف می‌پردازند.


تصویر


ARPA چیست؟
کلمه آرپا مخفف عبارت Automatic Radar Plotting Aid است. این سامانه در واقع یک سامانه ناوبری راداری هوشمند جهت ناوبری دقیق و جلوگیری از تصادم است. این سامانه قادر است مسیر و سرعت حرکت شناورهای پیرامونی را بر روی صفحه‌ای دیجیتالی نمایش دهد.

http://uploadtak.com/images/o4187_normal_1280pxRadar_s.jpg

نمایش سرعت و جهت حرکت شناورها


آنتن رادارهای ناوبری با توجه به پرتو تولیدی معمولا به شکل مکعب مستطیلی با قابلیت چرخش 360 درجه‌ای بر روی سکوی فرماندهی دیده می‌شوند.

http://uploadtak.com/images/z812_normal_Ship_radar_of.jpg


http://uploadtak.com/images/v1435_normal_man8.jpg


از جمله رادارهای ناوبری معروف حال حاضر دنیا رادارهای فرونو است که در کشور ما مکررا مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

http://uploadtak.com/images/s46_furunosradar.jpg


http://uploadtak.com/images/t278_normal_43434.jpg

رادار فرونو نصب شده در شناور کلاس پیکان

2- رادار پویش سطحی
رادارهای پویش سطحی نیز تا حدودی همانند رادارهای ناوبری هستند با این تفاوت که با به کمک برخی تکنیک‌ها به برد بالاتری دست می‌یابند. ضمناً با توجه به تفاوت ذاتی اهداف تعریف شده برای رادارهای ناوبری و رادارهای پویش سطحی برخی تمهیدات ویژه‌ی جنگ‌الترونیکی دربرخی از این رادارها در نظر گرفته می‌شود که بررسی آنها از حوصله بحث خارج است. رادارهای ناوبری عموما دارای شکل مکعب مستطیلی بوده و دارای اندازه‌ی کوچک‌تر نسبت به رادارهای پویش سطحی هستند. در این نوع رادارها برای دستیابی به برد بیشتر از باند اس و یا ال استفاده می‌شود.
رادارهای پویش سطحی عموما دو هدف را دنبال می کنند.
1- کشف و تشخیص هواگردها‌ی حرکت کننده در ارتفاع پست یا شناورهای سطحی.
2- ارائه یک الگوی 360 درجه‌ای پایدار از محیط اطراف که در دید مستقیم رادار قرار دارند.
همانند رادار ناوبری بیشینه برد رادار جست وجوی سطحی به علت محدودیت دید افقی رادار محدود می‌شود. در رادارهای پویش سطحی برخی تکنیک‌ها برای کارکرد بهتر مورد استفاده قرار می‌گیرند به عنوان مثال: امواج فرکانس بالا برای کشف اهداف کوچک و نزدیکی چون پریسکوپ زیردریایی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای افزایش قدرت تفکیک فاصله رادار، به ویژه در برد کوتاه از پالس‌هایی با عرض کوچک استفاده می‌شود. برای پی بردن هرچه بهتر به ذات هدف نوسان تکرار پالس بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. پهنای افقی پالس کوچک برای تفکیک زاویه‌ی بهتر و پهنای عمودی پالس بزرگتر برای پویش ارتفاع مناسب و از دست نرفتن هدف به ویژه در وضعیت ناآرام که شناور مدام در حال تغییر زاویه دادن است از جمله تکنیک‌های دیگری است که در این نوع رادارها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
رادارهای پویش سطحی با کشف اهداف پیرامونی اطلاعات مورد نیاز بخش درگیری و رادار کنترل آتش را مهیا می‌سازند. در تصاویر زیر چند رادار پویش سطحی مورد استفاده در برخی شناورها را مشاهده می‌کنید.

http://www.uploadtak.com/images/i7856_normal_type360_01.jpg


http://uploadtak.com/images/m4481_MW08.jpg


http://uploadtak.com/images/x4849_normal_Dsc_8701_m.jpg


http://uploadtak.com/images/k3238_normal_pg824_20_8241.jpg

بالا رادر جست‌وجوی سطحی، پایین رادار ناوبری

3- رادار کنترل آتش
رادار کنترل آتش یا همان FCR، راداری است که اطلاعات مربوط به هدف من جمله زاویه افقی و عمودی، سرعت و فاصله را در اختیار سامانه کنترل آتش قرار می‌دهد تا سامانه بتواند با قرار دادن این اطلاعات در فرمول محاسباتی خود آتش مناسب را بر روی هدف اجرا کند. در این گونه رادارها امواج فشرده و باریک رادیویی به سمت هدف تابانده می‌شود تا بدین وسیله اطلاعات دقیقی از آن بدست آید و از فرار هدف جلوگیری شود. در برخی رادارهای مدرن از تکنیک رهگیری حین پویش استفاده می‌شود در این تکنیک رادار قسمتی از توان تولیدی را صرف پویش و قسمتی دیگر را صرف رهگیری هدف کشف شده می‌کند و بدین طریق نیاز به رادار جست‌وجو و کنترل آتش مجزا برطرف می‌شود. این تکنیک توسط رادارهای آرایه فازی که قادرند چندین پرتو مجزا تولید کنند به کار گرفته می‌شود.
رادار کنترل آتش در سه مرحله عمل می‌کند:
1- تخصیص هدف: در این مرحله رادار در بردار جهت متناسب با هدف قرار می گیرد. با قفل شدن رادار بر روی هدف این فاز پایان می گیرد.
2- اکتساب هدف: در این مرحله رادار طبق الگویی از پیش تعیین شده به پویش هدف می‌پردازد تا موقعیت دقیق آنرا تعیین کند. این مرحله با شلیک تسلیحات (گلوله یا موشک) پایان می‌پذیرد.
3- رهگیری هدف: در این مرحله رادار اقدام به رهگیری دقیق هدف می‌پردازد. این مرحله تا زمان نابودی هدف ادامه پیدا می کند.


http://uploadtak.com/images/t1471_normal_Tailchasetoin.jpg


عملکرد رادارهای کنترل آتش توسط دو شاخصه تحت تاثیر قرار می گیرد: قدرت تفکیک رادار و وضعیت آب و هوایی. قدرت تفکیک به توانایی رادار برای تشخیص فاصله و زاویه‌ی دو هدف نزدیک به هم گفته می‌شود. برای افزایش قدرت تفکیک فاصله لازم است عرض پالس را کم کرد و برای افزایش قدرت تفکیک زاویه لازم است عرض پرتو را کاهش دهیم. وضعیت آب و هوایی نامناسب مانند گرد و ‌خاک، رطوبت یا باران عملکرد رادار کنترل آتش را تحت تاثیر قرار می دهند. امواج فرکانس رادیویی در چنین وضعیتی توسط ذرات موجود در هوا انعکاس داده‌شده یا جذب می‌شوند و این امر برد رادار را کاهش می‌دهد؛ در چنین وضعیتی لازم است برای کاهش اشتباهات سامانه، نوسان تکرار پالس را کاهش داد.
در تصاویر زیر تعدادی از رادارهای کنترل آتش مورد استفاده در کشورهای مختلف را مشاهده می‌کنید.

http://uploadtak.com/images/v498_normal_Dsc_9794_m.jpg


http://uploadtak.com/images/b1557_normal_img_3_105_5.jpg


http://uploadtak.com/images/b493_normal_1280pxMinsk_p.jpg


http://www.uploadtak.com/images/m8894_type345_01.jpg

- سامانه تشخیص دوست از دشمن IFF
کلمه‌ی IFF مخفف عبارت Identification Friend or Foe است و به سامانه‌ای گفته می‌شود که به وسیله‌‌ی ارسال و دریافت سیگنال‌های رادیویی رمز‌نگاری شده می‌تواند واحدهای زمینی، هوایی یا دریایی خودی را از غیرخودی‌ها تشخیص دهد. ایده اولین سامانه IFF در جنگ جهانی دوم به وجود آمد زمانی که فرماندهان لزوم وجود یک سیستم مناسب جهت تمییز واحدهای خودی از غیرخودی در بحبوحه نبرد را به خوبی لمس کردند. آلمانی‌ها به عناون پیشتازان این عرصه در سال 1940 نخستین سیستم IFF به نام FuG 25a Erstling را تولید کردند. در این سیستم واحد زمینی با سوییچ فرکانسی درخواستی را برای هواپیمای ناشناس ارسال می‌کرد و هواپیما نیز با ارسال کدهایی خاص خودی بودن را به رادار اعلام می‌کرد. امروزه در کشورهای مختلف جهان سامانه‌های IFF اختصاصی تولید شده است که در این میان می‌توان به سیستم Mark XII مشترک میان نیروهای ناتو اشاره کرد. این سیستم با توجه به نیاز هر واحد دارای مدهای هفت‌گانه عملیاتی است و در برخی مدها حتی برای شناسایی هواپیماهای غیرنظامی نیز تمهیداتی اندیشیده شده‌است. مد پنج این سیستم در حال حاضر در اکثر شناورهای نظامی ناتو بکارگرفته شده است.

http://www.uploadtak.com/images/u4423_normal_Mode5.jpg

برخی کاربردهای سامانه IFF عبارت‌اند از:
* تشخیص واحدهای خودی از غیرخودی‌ها جهت جلوگیری از اجرای آتش اشتباه بر روی آنها
* تعیین مکان قرار‌گیری واحدهای خودی
* فراهم کردن امکان تهیه نقشه‌ی تاکتیکی برای فرماندهی هرچه بهتر واحدها
*کاهش بار پردازشی بر روی سامانه‌های راداری و تمرکز بر روی واحدهای دشمن
* پاسخ‌گویی صحیح به داده‌های ارسالی IFF واحدهای خودی
با این وجود سامانه‌های IFF دارای برخی محدودیت‌های خاص هستند که مهمترین آنها عبارت‌اند از:
* عدم امکان تشخیص واحدهای دشمن از افراد غیرمسلح و غیرنظامی
* عدم امکان تشخیص واحدهای خودی در صورت آسیب‌دیدگی سامانه که در درگیری‌ها بسیار محتمل است.
* برد محدود به علت محدودیت خط دید افقی
* احتمال ارسال کدهای ناصحیح توسط واحدهای خودی و اجرای آتش اشتباه بر روی آنها
* احتمال بازتاب و شکستگی امواج به علت شرایط جوی نامناسب، عوارض زمینی یا شکستگی توسط لایه‌های جو و منجر شدن تشخیص اشتباه
در تصاویر زیر برخی آنتن‌های IFF را مشاهده می‌کنید. لازم به ذکر است در برخی موارد برای ارسال داده‌ها نیازی به نصب آنتن مجزا وجود نداشته و از آنتن سامانه‌های دیگر مانند رادارها می‌توان برای انجام پروسه استفاده کرد.

http://www.uploadtak.com/images/a5438_normal_ayiindaneshva.jpg


http://www.uploadtak.com/images/o732_normal_281_antenna_v.jpg


http://www.uploadtak.com/images/z2458_normal_081029N7280V0.jpg

تعمیر آنتن IFF، نیروی دریایی ایالات متحده، عبارت DO NOT PAINT روی آنتن جلب توجه می‌کند.

5- سامانه‌ی ارتباط ماهواره‌ای SATCOM
کلمه SATCOM مخفف عبارت SATellite COMmunication است. برقراری ارتباط کلید فرماندهی نیروها است. اهمیت این موضوع برای واحدهای دریایی با توجه به بعد مسافت طولانی عملیات‌های دریایی بیش از سایر واحدهاست. علاوه بر این با توجه به عدم امکان بکارگیری ایستگاه‌های ارتباطی در دریا ایجاد یک ارتباط داده‌ای بین واحدهای دریایی و سایر واحد‌ها بسیار حیاتی است. از جمله مهم‌ترین ماهواره‌های ارتباطی حال حاضر جهان می‌توان به سری ماهواره‌های Milstar، DSCS و FLTSATCOM متعلق به ایالات متحده اشاره کرد.

تصویر

نخستین ارتباط ماهواره‌ای حوالی سال 1970 به کمک ماهواره‌هایی بر فراز اقیانوس اطلس، هند و آرام و برای مقاصد تجاری ایجاد شد. این ماهواره‌ها با توجه به مقاصد عمومی دریایی Maritime Satellite یا MARISAT نام گذاری شدند. بعدها و در بحبوحه جنگ سرد و به وجود آمدن تهدیدات بالقوه سطحی و زیرسطحی شوروی، نیروی دریایی ایالات متحده پروژه Fleet Satellite Communication یا FLTSATCOM را برای مقاصد نظامی کلید زد. در سال 1990 پروسه‌ی جایگزینی این ماهواره‌ها با سری ماهواره‌های Ultra High Frequency Follow-On یا همان UFO آغاز شد. در حال حاضر دو ماهواره FLTSATCOM هفت و هشت هنوز در حال ارسال سیگنال هستند. البته چندی است نیروی دریایی ایلات متحده بنا دارد سری ماهواره‌های MUOS را جایگزین UFO نماید.
برای برقرارای ارتباط شناور لازم است در باند فرکانسی خاص داده‌ها را در خط دید مناسب به ماهواره ارسال کند، سپس ماهواره با دریافت داده‌ها، در فرکانس دیگری داده‌ها را به ایستگاه زمینی ارسال می‌کند. با توجه به نیاز به عبور امواج از لایه‌هایی مانند یونوسفر امواج در باند UHF یا بالاتر از آن به ماهواره‌ها ارسال می‌شوند.
برقراری ارتباط اینترنتی، صوتی، دریافت کانال‌های تلوزیونی و دریافت و ارسال تصاویر از جمله امکانات ارتباطات ماهواره‌ای است که با توجه به نیاز هر واحد و با پرداخت هزینه‌های مربوطه در دسترس شناورها قرار دارد.
آنتن سامانه‌های ارتباط ماهواره‌ای معمولاً زیر پوششی کروی و سفید رنگ قرار دارد. در تصاویر تعدادی آنتن SATCOM متعلق به نیروی دریایی کشورهای مختلف را مشاهده می‌کنید.

http://www.uploadtak.com/images/t537_infoFig4.jpg


http://www.uploadtak.com/images/g7299_normal_Dsc_3570_m.jpg


http://www.uploadtak.com/images/e1846_normal_front1.jpg

نصب سامانه‌های ارتباط ماهواره‌ای بر روی شناورهای تجاری طبق قوانین بین‌المللی اجباری و از الزامات GMDSS است.


http://www.uploadtak.com/images/b813_normal_web_120902NOR.jpg

نمای داخلی یک آنتن ارتباط ماهواره‌ای در دست تعمیر، نیروی دریایی ایالات متحده.


6- رادارهای آرایه فازی
برخی مشکلات و محدودیت های خاص سیستم‌های راداری سنتی سبب شده کشورهای مختلف برای جایگزینی آنها با رادارهای مبتنی بر تکنولوژی آرایه فازی اقدام کنند. برخی از این محدودیت‌ها عبارت‌اند از:
* قیمت تمام شده بالا
* رزولوشن پایین
* محدود بودن فرکانس کاری
* تداخل‌های ناخواسته
* خرابی‌های احتمالی قسمت‌های مکانیکی
برای غلبه بر مشکلات موجود رادارهای آرایه فازی بهترین راه حل محسوب می شوند. به طور خلاصه در رادارهای آرایه فازی تعدادی آنتن، سیگنال‌های با فاز متفاوت از یکدیگر تولید می‌کنند که این امر سبب تقویت سیگنال در جهت دلخواه و تضعیف آن در جهت‌های نامناسب می‌شود. لذا به کمک این رادارها می‌توان بدون نیاز به حرکت دادن مکانیکی جهت لوپ اصلی آنتن را تغییر داد. علاوه بر این با توجه به تعدد آرایه‌های ارسال، دریافت می‌توان هر تعداد از آرایه‌های یک آنتن را برای کار خاصی اختصاص داد.

http://www.uploadtak.com/images/s8661_normal_amdr.jpg


دو گونه‌ی اصلی رادارهای آرایه فازی عبارت‌اند از:
1- غیرفعال: در این نوع رادارها تغذیه‌ی کلیه‌ی آنتن‌ها توسط یک منبع مولد واحد صورت می‌گیرد و به کمک شیفت‌دهند‌های فاز می‌توان فاز خروجی هر آرایه را تغییر داد. در این نوع آنتن تنها یک پرتو اصلی می‌توان تولید کرد.
2- فعال: در این نوع رادارها هر آرایه مولد مستقلی دارد لذا کنترل بیشتری بر روی آرایه‌ها وجود داشته و امکان تولید چندین پرتو اصلی وجود دارد. لازم به ذکر است قیمت تمام شده‌ی این نوع آنتن به علت پیچیدگی‌های فراوان بیش از نوع غیرفعال است.
همانطور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید در ساختار آنتن آرایه فازی امواج تولیدی مولد ابتدا وارد شیفت دهنده شده سپس به تعدادی آرایه ارسال دریافت وارد می‌شود. با کنترل شیفت دهند‌ی فاز می‌توان پرتو دلخواه را تولید کرد.

http://www.uploadtak.com/images/479_normal_phased_array_.jpg

تصویر


مزیت‌های رادارهای آرایه‌فازی فعال
برخی مزیت‌های رادارهای آرایه فازی فعال عبارت‌اند از:
* سرعت اسکن بیشتر
* برد بیشتر
* امکان تولید چندین پرتو
* استفاده از تجهیزات حالت جامد
* عدم نیاز به قطعات مکانیکی هیدرولیکی
* ولتاژ کاری پایین
* نیاز کمتر به تعمیرات دوره‌ای و پایداری بیشتر
* امکان به کارگیری به عنوان جمر
* مقاومت در برابر جنگال
* اشغال فضای کمتر
بکارگیری رادارهای آرایه فازی در تجهیزات دریایی با توجه به تنوع تهدیدات و اهداف چندگانه هوایی و سطحی از اهمیت بالایی برخوردار است. یک رادار آرایه فازی می‌تواند همزمان به جای کلیه‌ی سامانه‌های راداری جست وجوی سطحی، هوایی و رادار کنترل آتش عمل کند. پیش از این با توجه به تعداد محدود رادارهای کنترل آتش، یک شناور تنها می‌توانست با یک هدف واحد (به ازای هر رادار کنترل آتش) درگیر شود ولی رادارهای آرایه فازی به سبب تولید پرتو چندگانه این محدودیت را برطرف کرده‌اند. به عنوان مثال رادار AN/SPY-1 به عنوان جزیی از سامانه AEGIS قادر است وظیفه رهگیری، هدایت موشک و جست وجو را بر روی 100 هدف به طور همزمان انجام دهد. رادارهای آرایه فازی دارای جزییات فنی فراوانی هستند که بحث پیرامون آنها از حوصله این مقاله خارج است.
در تصاویر زیر تعدادی رادار آرایه فازی به کار رفته در شناورهای مختلف را مشاهده می‌کنید.


http://www.uploadtak.com/images/p6464_normal_040810N0000X0.jpg


http://www.uploadtak.com/images/k5183_normal_f2196smartl3d.jpg


http://www.uploadtak.com/images/v3865_normal_FPpSO.jpg


http://www.uploadtak.com/images/e183_normal_20090513_0183.jpg


http://www.uploadtak.com/images/a8437_normal_124841.jpg

ناوچه ولایت، نخستین شناور ایرانی مجهز به رادار آرایه فازی


مطالب مرتبط:
آشنایی کامل باسامانه‌های الکترونیکی شناورهای نظامی (قسمت دوم)

تهیه و ترجمه: محمدمهدی محمدی

منبع





طبقه بندی: رادارها،  ماهواره وجنگ الکترونیک،  متفرقه، 
برچسب ها: آشنایی باسامانه‌های الکترونیکی شناورهای نظامی، سامانه، سامانه الکترونیکی، شناور نظامی، رادار ناوبری، Radio Detecting And Ranging، ARPA، Automatic Radar Plotting Aid، رادارهای فرونو، شناور کلاس پیکان، رادار پویش سطحی، جنگ‌الترونیکی، پریسکوپ زیردریایی‌ها، رادار کنترل آتش، FCR، IFF، Identification Friend or Foe، FuG 25a Erstling، سیستم Mark XII، نیروهای ناتو، نیروی دریایی ایالات متحده، سامانه‌ی ارتباط ماهواره‌ای SATCOM، SATellite COMmunication، عملیات‌های دریایی، ماهواره‌های Milstar، DSCS، Maritime Satellite، Fleet Satellite Communication، رادارهای آرایه فازی، ناوچه ولایت، سامانه‌های الکتروآپتیکال، عمق سنج، سامانه‌ی اکترواپتیکال، Echo sounder، ترانسدویسر، سرعت سنج، شناورهای بدون سرنشین زیرسطحی، UUV، یا Unmanned underwater vehicles، ر ROV، Remotely operated underwater vehicles، AUV، Autonomous underwater vehicles، نروژ، آمریکا، استرالیا، عربستان سعودی، ماموریت‌های ضدزیردریایی، خنثی‌سازی مین، مراقبت و جمع‌آوری اطلاعات زیرسطحی، تصویربرداری از کف دریا، زیرسطحی ضدمین Remus، VDR جعبه سیاه شناورها، VDR، Voyage Data Recorder، جنگ افزار، worldarmy، worldarmy.mihanblog.com،
ارسال توسط عرفان غلامی
آرشیو مطالب
نظر سنجی1
به نظرشما وضعیت سوریه چه خواهد شد؟







نظر سنجی2
خبرنامه