تبلیغات
مرجع معرفی جنگ افزار و تجهیزات نظامی - ناو هواپیمابر Adios Enterprise


مرتبه
تاریخ : یکشنبه 13 مرداد 1392

http://www.uploadtak.com/images/o713_800pxUSS_Enterprise_.jpg

USS Enterprise CVN-65


سال 1958 ، بعد از انجام تحقیقات گسترده و صرف بودجه ی فراوان ، ساخت اولین ناو هواپیمابر با پیشران اتمی آغاز شد . بعد از 2 سال کار در سال 1960 غول آهنی  94 هزار تنی اینترپرایز متولد شد : اولین ناوهواپیمابر اتمی با 8 راکتور و بزرگترین کشتی زمان خود .
اینترپرایز که هشتمین کشتی ایالات متحده بود که ملقب به این نام شده بود ، در اصل نام خود را از خواهر بزرگ تر که در سال 1958 بعد از 9 سال خدمت و کسب 21 ستاره در جنگ جهانی دوم بازنشسته شده بود ، دریافت کرد .


http://www.uploadtak.com/images/t6547_USS_Enterprise_28CV6.jpg

USS Enterprise CV-6


اینترپرایز در 25  نوامبر 1961  بعد از پشت سر گذاشتن تست های نهایی تحویل پایگاه دریایی نورفولک شد و بعد از گذشت 2 ماه ، در 12 ژانویه 1962 با 5,828 نفر خدمه شامل 3000 هزار نفر پرسنل ناو (2700 ملوان + 150 درجه دار + 150 افسر) و 1800 نفر خدمه ی هوایی ( 250 خلبان + 1550 تکنسین فنی ) وارد سرویس شد . همانند پیشینیان به اینترپرایز لقب ای بزرگ (Big E) داده شد .

قلب تپنده ی اینترپرایز که شامل 8 راکتور اتمی A2W ساخته ی وستینگ هاوس (Westinghouse) بود به او اجازه ی 25 سال دریانوردی مستمر بدون نیاز به سوخت گذاری می داد .

در سال 1964 ، اولین کارگروه رزمی اتمی دنیا تشکیل شد . با ناوهواپیمابری که برای اولین بار می توانست تا 90 هواپیمای جنگنده ی پیشرفته را با خود حمل کند .

http://www.uploadtak.com/images/q113_800pxTaskForce_One.jpg


اولین ماموریت اینترپرایز که یک ماموریت غیر نظامی هم بود ، سنجش و ردیابی  مختصات پرواز کپسول Friendship 7 که تحت نام  پروژه ی مرکوری  ، در خود سرهنگ دوم گلن را جای داده بود و اولین پرواز خارج از جو محسوب می شد ، بود .

سال 1962 ، بحران موشکی کوبا


در اکتبر این سال ، اینترپرایز عازم اولین ماموریت نظامی بین الملی خود شد . با اطلاع ایالات متحده از این که شوروی در خاک کوبا در حال ساخت یک پایگاه سایت شلیک موشک اتمی است ، با دستور رئیس جمهور کندی ، اینترپرایز به همراه ناوگان آتلانتیک امریکا ، مامور به قرنطینه کردن کوبا و منع هر گونه رفت و آمد کشتی ها به آن شدند . بحران با توافق ایالات متحده و شوروی مبنی بر این که ایالات متحده موشک های اتمی خود را از از ترکیه و ایتالیا جمع آوری کند خاتمه یافت .


جنگ ویتنام


با شروع جنگ ، در سال 1965 ای بزرگ ، تحت پوشش ناوگان هفتم ایالات متحده مامور شد 4 اسکادران فانتوم را برای پوشش هوایی منطقه با خود به منطقه ببرد .

در سال 1969 ، با سهل انگاری خدمه ی عرشه فاجعه ای رخ داد ، اینترپرایز که حدود 1 ماه در نزدیکی سواحل کره جنوبی مستقر بود و درگیر تعمیرات دوره ای خودش بود ، خود را گرفتار در آتش دید .

http://www.uploadtak.com/images/l936_756pxUSS_Enterprise_.jpg


یک راکت متصل به زیر یک فانتوم ، بر اثر گرمای موتور یک هواپیما که قصد پرواز داشت منفجر شد و در نتیجه سری انفجاراتی رخ داد که نهایتا منجر به کشته شدن 27 خدمه و زخمی شدن 314 تن دیگر شد . 15 هواپیما نیز در آتش سوختند و نتیجه این شد که ناو برای انجام تعمیرات از ماموریت مرخص و عازم پرل هابر شد .

http://www.uploadtak.com/images/d8752_Aircraft_burning_on_.jpg



بعد از تعمیر در پرل هاربر اینترپرایز مجددا به محل ماموریت خود در ویتنام اعزام شد و تا پایان جنگ در سال 1973 مشغول تامین برتری هوایی برای ویتنام جنوبی و نیروهای ایالات متحده شد . با 2,001 حمله ی هوایی ، ناو کارنامه ی موفقی از خود به جای گذاشت .


با پایان یافتن جنگ ویتنام ناو به امریکا برگشت و بنا به دستور اداره ی نیروی دریایی و با روی کار آمدن تامکت ها ، اینترپرایز به واشنگتن اعزام شد تا در کارخانه ی Puget Sound تغییرات لازم برای نشست و برخواست تامکت ها روی آن انجام شود .

پس از 10 هزار نفر ساعت کار  ، کشتی آماده شد .

http://www.uploadtak.com/images/e877_393pxEnterprise_Tomc.jpg


سوخت گذاری مجدد


در اوریل 1990 ، اینترپرایز با طی بیش از 69 هزار کیلومتر برای سوخت گذاری مجدد به نورفولک بازگشت . بعد از طی 4 سال سرانجام ناو دوباره آماده شد و در سپتامبر 1994 به خدمت برگشت .


در طی بیست سال ، اینترپرایز بارها به ماموریت های مختلف اعزام شد ، از گشت های دریایی و اسکورت کشتی ها ، مقابله با دزدان دریایی تا جنگ عراق .


نهایتا در سال 2010 ، با هزینه 655 میلیون دلار ناو بازسازی شد که به دلیل این که هزینه ها 46 درصد و 8 ماه نیز در زمان بندی از پیش بینی  بیش تر شد ، فرماندهان تصمیم به خاتمه ی سرویس این غول آهنی در سال 2013 گرفتند .


سرانجام با ماموریت آخر اینترپرایز در لیبی ، برای آخرین بار اکتبر 2012 از کانال سوئز عبور کرد و برای آخرین بار در یک بندر خارجی در ناپل ایتالیا پهلو گرفت .


http://www.uploadtak.com/images/b117_800pxEnterprise_Crui.jpg


http://www.uploadtak.com/images/q5343_USS_Enterprise_FS_Ch.jpg

در کنار شارل دوگل فرانسوی


و نهایتا در 20 ژوئن 2013 ، ای بزرگ (Big E) ، اینترپرایز هشتم عازم صنایع کشتی سازی Newport شد تا هر آنچه که می شود از آن استفاده کرد را از آن جدا کنند و نهایتا اوراق ...
درخواست های متعدد برای تغییر به موزه توسط نیروی دریایی رد شد ، چرا که هزینه های سرسام آور نگه داری از 8 راکتور اتمی از عهده ی آن ها خارج بود .

http://www.uploadtak.com/images/o877_USS_Enterprise_28CVN.jpg

در حال یدک شدن به سمت محل اوراق


اما این پایان اینترپرایز نیست ، چرا که نهمین اینترپرایز ، ناوهواپیمابری از کلاس جرارد فورد با نام USS Enterprise CVN-80 برای جایگزینی USS Dwight D. Eisenhower CVN-69 در سال 2025 طراحی شده است . دلیل این فاصله ی زمانی هم وجود ناوهای هواپیمابر متعدد در سرویس هستند که به دلیل محدودیت در بودجه ، نیروی دریایی نمی تواند عهده دار بیش از 12 ناوهواپیمابر باشد .

http://www.uploadtak.com/images/p789_CVN80graphic49211457.jpg

اینترپرایز از کلاس جرارد فورد


ترجمه و تالیف : Commandant (آرمان مجدی)



طبقه بندی: ناو هواپیمابر و بالگردبر، 
برچسب ها: USS Enterprise CVN-65، ناو هواپیمابر Adios Enterprise، ناو، ناو هواپیمابر، ناو جنگی، ایالات متحده، پایگاه دریایی نورفولک، راکتور اتمی A2W، Westinghouse، Friendship 7، بحران موشکی کوبا، ماموریت نظامی، شورویسایت شلیک موشک اتمی، ناوگان آتلانتیک امریکا، جنگ ویتنام، فانتوم، پوشش هوایی، حمله ی هوایی، Puget Sound، تامکت ها، جنگ عراق، کانال سوئز، شارل دوگل فرانسوی، USS Enterprise CVN-80، ناو هواپیمابر با پیشران اتمی، اینترپرایز، USS Enterprise CV-6، جنگ افزار، worldarmy، worldarmy.mihanblog.com،
ارسال توسط عرفان غلامی
آرشیو مطالب
نظر سنجی1
به نظرشما وضعیت سوریه چه خواهد شد؟







نظر سنجی2
خبرنامه