تبلیغات
مرجع معرفی جنگ افزار و تجهیزات نظامی - هواپیمای شناسایی بی سرنشین Lockheed D-21


مرتبه
تاریخ : پنجشنبه 8 فروردین 1392
http://jalalfalahi.persiangig.com/7-1-92/LockheedM21-D21.jpg
هواپیمایی هوا پرتاب بود و برای پرواز احتیاج داشت که توسط هواپیمای مادر بعد از قرار گرفتن در ارتفاع معیین جدا شده و موتور آن روشن و پرواز خود رو آغاز کند

برای این منظور D-21  بر روی انتهای بدنه B-52 و SR-71 قرار میگرفت و در محدوده مورد نظر هواپیما رها شده و در مسیری مشخص و از پیش تععین شده و فعالیت جاسوسی خود را آغاز می نمود

تصویر


این هواپیما به گونه ای طراحی شده بود تا با 3 ماخ سرعت به عمق خاک دشمن نفوذ کرده و با استفاده از دورین های پر قدرت که وضوح بالایی نیز دارا بودند از محل مورد نظر عکس برداری کرده و بعد از اتمام عملیات دوربین را در هوا رها نموده و برای آنکه به دست دشمن نرسد خود را تخریب میکرد

تصویر




بعد از سقوط هواپیمای جاسوسی بلند پرواز U-2 در سال 1960 بر فراز خاک شوروی ، طرح ها و پیشنهاد های زیادی برای جایگزین U-2 ارائه شد و بعد از انتخاب YF-12 برای همگام سازی با این هواپیما ساخت D-21 را شروع کردند و در اکتبر 1962، CIA و نیروی هوایی ایالات متحده  برای بدست آوردن هواپیمای بدون سرنشینی با مفهموم  پرواز در ارتفاعات بالا با سرعت زیاد با کمپانی لاکهید همکاری نمودند

تصویر


D-21 همانند هواپیمای مادر خود یعنی SR-71 دارای بال هایی به شکل دلتا و بدنه ای از تیتانیوم بود  


دوربین و سیستم ناوبری در زیر هواپیما  تعبیه شده و پس از اتمام ماموریت مخزن حاوی فیلم از دریچه مخصوص زیر هواپیما خارج شده و یا توسط C-130 با تکنیک خاص گرفته میشد یا روی آب شناور مانده و بدست کشتی های خودی میرسید

نام ابتدایی این هواپیما  Q-12 بود که بعد از اتمام مراحل آزمایش نام آن به D-21 تغییر یافت  



دومین تست اصلی این هواپیما که می بایست خود را با به ارتفاع   90،000 فوت (27،400 متر) برساند در تاریخ   آوریل 1966 صورت گرفت و D-21 توانست با سرعت 3 ماخ خود را به ارتفاع 27  کیلومتری از سطح زمین برساند  


در چهارمین و آخرین تست بر خلاف آزمون های قبلی اینبار D-21 به دلیل نقص در سیستم موتوری اش منفجر شد که این انفجار صدمه شدید به هواپیمای مادر وارد ساخته و خدمه بلافاصله از هواپیما خارج شدند که افسر کنترل پرواز این عملیات در دریا غرق شد!



بعد از این حادثه پیشنهادی مبنی بر نصب این هواپیما بر روی بمب افکن B-52 ارائه شد


تصویر

تصویر  





تاریخچه عملیاتی :



D-21 از سال 1969 تا 1971 برای جاسوسی از تاسیسات هسته ای چین به کار گرفته شد

آخرین پرواز ماموریتی D-21B بر فراز خاک چین به از دست رفتن کنترل آن انجامید و هواپیما در خاک چین سقوط کرد

لاشه D-21B توسط مقامات محلی در استان یوننان، چین یافت شد

تصویر زیر شادی چینی ها از یافتن هواپیمای D-21:

تصویر



لاشه آن اکنون در موزه صنایع هوایی چین نگه داری میشود


تصویر

تصویر

تصویر

تصویر






بعد از این شکست ایالات متحده با توجه به هزینه بالا و موفقیت های اندک این پروژه را لغو کرد



  طول: 42 فوت، 10 اینچ


بال: 19 پا و 9 اینچ

قد: 7 فوت، 1/4 اینچ

سرعت: ماخ 3 (2،500 مایل در ساعت +)

  عملیاتی سقف پرواز: 90،000

نوع موتور: رمجت


طبقه بندی: هواپیماهای جاسوسی و پهپاد، 
برچسب ها: هواپیمای شناسایی بی سرنشین Lockheed D-21، هواپیما، هواپیمای شناسایی، هواپیمای بی سرنشین، جنگ افزار، worldarmy، worldarmy.mihanblog.com، B-52، SR-71، U-2، YF-12، Q-12، نیروی هوایی ایالات متحده، D-21، هواپیمایی هوا پرتاب،
ارسال توسط عرفان غلامی
آرشیو مطالب
نظر سنجی1
به نظرشما وضعیت سوریه چه خواهد شد؟







نظر سنجی2
خبرنامه