تبلیغات
مرجع معرفی جنگ افزار و تجهیزات نظامی - تعداد هواپیماهای عراقی در ایران


مرتبه
تاریخ : جمعه 14 مهر 1391

همانطور که همه دوستان اطلاع دارند در سحرگاه ۱۷ ژانویه سال ۱۹۹۱ نیروهای متحد به رهبری ایالات متحده آمریکا عملیات طوفان صحرا را برای آزادی کشور کوچک کویت وبیرون راندن نیروهای عراقی از خاک این کشور آغاز نمودند . با آغاز حملات شدید هوائی وبمباران مراکز اقتصادی و نظامی عراق , تعدادی از فرماندهان نظامی عراق جهت جلوگیری از انهدام کامل نیروی هوائی که هر روز ضربات سنگینی را متحمل میگردید  تصمیم به اعزام بخشی از تجهیزات نیروی هوائی به کشور همسایه خود ایران گرفتند .ایران که در آن سالها به تازگی جنگ خونین ۸ ساله با حریف خود را به پایان برده بود با اتخاذ سیاست بی طرفی وعدم صدور اجازه پرواز به هواپیماهای نیروهای متحد و بستن آسمان خویش کمک بزرگی به دشمن سنتی خود نمود . هر چند این تصمیم و کمک غیر عمدی در جهت منافع ایران اتخاذ گشت اما همین امر کافی بود تا سران عراقی این کشور را بعنوان پایگاهی امن انتخاب کنند . چنین بود که خلبانان عراقی در طی چند روز دهها فروند هواپیماهای نظامی و غیر نظامی رابه پایگاههای هدف در قلب خاک ایران منتقل کردند . دولت بعثی که گمان میبرد با پایان جنگ و عقب نشینی از خاک کویت قادر به بازپس گیری  وسایل پرنده خویش از همسایه شرقی خود خواهد بود بزودی متوجه شد که این امر به سادگی امکان پذیر نیست ودر نهایت با اشغال خاک عراق بدست نیروهای آمریکائی در سال ۲۰۰۳ میلادی و سرنگونی رژیم بعثی این آرزو را به گور برد . در مورد اینکه واقعأ در آنروزها چه گذشت و عوامل اصلی آمدن این هواپیماها به ایران چه بود حکایات فراوانی موجود است . منجمله عده ای از صاحب نظران غربی معتقدند که این پرواز دسته جمعی حاصل توافق دو دولت ایران و عراق بوده وعراق در ازای کمک غیر عمدی ایران ( یا شاید هم عمدی ) در بستن مرزهای ۸۰۰ کیلومتری مشترک وفضای ایران هدایائی به دشمن دیرینه خود ارسال نموده . Tom Cooper در مقاله ای مدعی ارسال ۳ فروند هواپیمای باری که مملو از قطعات یدکی وسلاحهای مدرن ومهمات هواپیماهای مدرن میراز بوده است میباشد . به هر حال با عنایت به این موضوع که دولت ایران در تمام این سالها بطور اصولی حضور این هواپیماها را در ایران انکار نموده و بارها در برابر تقاضای استرداد آنها از طرف عراقی تنها وجود چند فروند هواپیمای غیر نظامی را مورد تأئید قرار داده ( که استرداد آنها را هم موکول به اجازه سازمان ملل متحد و پرداخت کلیه هزینه های نگهداری آنها از طرف عراقی کرد) بحث در این مورد بسیار دشوار میباشد .
اما اینکه چه نوع هواپیما و به چه تعداد در ایران موجود میباشد خود حکایت دیگری است . اما در اینجا از محتمل ترین لیست موجود استفاده خواهم برد .اولین هواپیماها مدل میگ ـ ۲۹ روسی بود که به تعداد ۴ فروند به ایران پرواز کرد . کارشناسان معتقدند با توجه به حضور این هواپیما درنیروی هوائی ایران , این مدل بدون هیچ مشکلی به یگانهای عملیاتی پیوست .



مدل بعدی سوخوـ ۲۴ میباشد . تعداد ۲۴ فروند از این نوع هواپیما به ایران پرواز کرد . در نیروی هوائی ایران از نوع این هواپیما جمعأ ۳۶ فروند موجود میباشد که در تصاویر زیر اختلاف مدلهای عراقی و تعدادی که بطور مستقیم از روسیه خریداری گشت کاملأ مشهود است .




هواپیمای میراژ اف ـ ۱ جزو مدرنترین هواپیماهای ارسالی به ایران بود و سالها کسی اطلاع دقیقی از وضعیت آنها نداشت تا اینکه در سال ۲۰۰۱ میلادی با سقوط یک فروند مدل ۲ نفره این هواپیما در اطراف مشهد و اعلام آن از سوی خبرگزاری ایسنا بطور رسمی عملیاتی بودن این هواپیما در نیروی هوائی ارتش تأئید شد. ۲۴ فروند از این نوع هواپیما به ایران وارد شد که امروزه تعداد ۱۸ فروند آن عملیاتی تخمین زده میشوند.این هواپیماها در پایگاه ۱۴ شکاری مشهد مستقرند وتصاویر ماهواره ای گوگل حاکی از رنگ آمیزی جدید این هواپیما ( استتار آبی رنگ که قبلأ در هواپیماهای تامکت و فولکروم دیده میشد ) می باشد .



تعداد ۷ فروند سوخوـ ۲۵ درسال ۱۹۹۱ به ایران پرواز کرد . صاحب نظران غربی تا سالها معتقد بودند که از این نوع هواپیما در نیروی هوائی ایران استفاده نخواهد شد زیرا با وجود پیشرفته بودن این مدل , تعداد کم آن ارزش هزینه بالای سرویس و نگهداری آن را نخواهد داشتد. در سال ۱۹۹۷ میلادی در جریان مانور عاشورا ـ ۳ سپاه پاسداران در نزدیکی مرز افغانستان که در پاسخ به تهدیدات گروهک طالبان انجام گرفت , نیروی هوائی سپاه یک فروند از این هواپیما را به پرواز در آورد. بعد ها با خرید تعداد بیشتری از این مدل سپاه اقدام به تشکیل اسکادران عملیاتی نمود. این هواپیما در پایگاه دوم شکاری امام خمینی سپاه در شیراز مستقر میباشد .


هواپیمای سوخو ـ ۲۲ که  مدل صادراتی و با تجهیزات کمتر هواپیمای سوخو ـ۱۷ که خود در حقیقت مدل پیشرفته تر و تکمیل شده سوخو ـ۷ میباشد جزو پرندگان پناهنده بود. تعداد ۴۰ فروند سوخو ۲۲ در کنار ۴ فروند سوخوـ ۲۰ که آنهم جزو مشتقات این مدل است در پایگاههای ایران به زمین نشستند. در عملیاتی بودن این هواپیما هم حرف و حدیث فراوان است . شاید تصاویر گویاتر از هر سخنی باشد ( همینجا میتونم علت علاقه خودم به تصاویررو بخوبی توضیح بدم )  . در ابتدا تصاویر این هواپیما رو در نمایشگاهی در بغداد که سال ۱۹۸۹ برگزار گشت ببینید. پس از آن به تصاویری از یک فیلم معروف ایرانی که در سال ۱۳۷۴ تهیه گشته (و بنده تاکنون موفق به دیدنش نشدم ) بنگرید .در آخر هم عکسهای ماهواره ای گوگل را نگاه کنید . نمیدونم آیا شما هم با دیدن عکسهای گوگل با من هم نظر میشوید یا نه ولی از طرز چیدمان این هواپیماها در کنار آشیانه ها و بصورت غیر منظم من برداشتی از عملیاتی بودن آنها ندارم




تعداد ۱۲ فروند میگ ـ ۲۳ شامل ۷ فروند L و ۴ فروند BN و یک فروند UBکه مدل ۲ نفره آن است هم در بین هواپیماهای عراقی بود . خوشبختانه در باره این مدل همه صاحب نظران متفق القولند که از ابتدا بدلیل کیفیت پائین و تعداد اندک آن این هواپیماها روانه زمینهای حاشیه باند پرواز گشت و هیچ تلاشی از سوی ایران در جهت عملیاتی آن صورت نگرفتد. هر چند که بعضی از دوستان در فرومهای مختلف داستانهای زیبائی از ارتقاء آنها به مدل میگ ۲۷ تا ساخت آن بروش مهندسی معکوس ( این لغت در فرومهای ایرانی معنای بخصوصی بخود گرفته ) را مطرح میکنند ولی به نظر من فاصله آن با واقعیت چندان نزدیک نیست .


در میان هواپیماها همچنین ۱۵ فروند هواپیمای ایلیوشین ـ ۷۶ بود که شامل یک هواپیمای رادار پرنده بنام عدنان و یک هواپیمای مراقبتهای هوائی بنام بغداد میشد. در مورد وظایف هواپیمای بغداد اطلاعات چندانی ندارم اما تصویر این هواپیما چند سال قبل در یکی از مجلات خارجی منتشر شد . در تصویر که از کیفیت پائین و از مسافت دور برداشته شده بود مشخص بود که این هواپیما فاقد آنتن چرخان در بالا است و تنها اختلاف ظاهری آن با مدل عادی ایل ـ ۷۶ در پوزه و قسمت انتهائی هواپیما بود . هواپیمای عدنان در حقیقت وظایف مشابه E-3 آمریکائی و A - 50 روسی رو دارد. کلیه وسایل و ادوات الکترونیکی این هواپیما ساخت شرکت فرانسوی تامسون سی اس اف میباشد . از عملیاتی بودن این هواپیما هیچ اطلاعی ندارم . تصاویر زیر شامل ۲ عکس از مدل عراقی و ۲عکس از ایلیوشین های سپاه با سریال های ۲۲۷۳ـ ۱۵ و ۲۲۸۲ ـ ۱۵ وبدنبال آنها ۲ فروند از ایل ـ۷۶ های نهاجا در عملیات امدادرسانی زلزله بم ودر انتها عکسی از عدنان در حال پرواز می باشد .


 
 
 
 
 
 
 

در پایان اضافه میکنم که تعدادی هواپیمای مسافربری شامل یک فروند بوئینگ ۷۰۷ یک فروند بوئینگ ۷۲۷ دو فروند بوئینگ ۷۳۷ دو فروند بوئینگ ۷۴۷ سه فروند فالکون ۵۰ یک فروند جت استار عراقی و یک فروند ایرباس ۳۰۰ و ۵ فروند ایرباس ۳۱۰ کویتی هم در ایران بود که هواپیماهای کویتی بعد از خاتمه جنگ با اخذ هزینه های مربوطه از دولت کویت به آن کشور مسترد ش



طبقه بندی: جنگنده،  هواپیماهای ترابری وسوخت رسان، 
برچسب ها: تعداد هواپیماهای عراقی در ایران، هواپیمای جنگی، جنگنده، هواپیمای ترابری، ایران، عراق، جنگ افزار، worldarmy،
ارسال توسط عرفان غلامی
آرشیو مطالب
نظر سنجی1
به نظرشما وضعیت سوریه چه خواهد شد؟







نظر سنجی2
خبرنامه